måndag 29 januari 2018

Då har odlingssäsongen börjat, då

Idag sådde jag årets första frön, paprika och aubergine vill det ju till att så i tid. Men här finns också miniros och vad jag tror är gullvivefrön som jag tog i trädgården förra året.

Det där med rosorna är spännande, jag har inte tänkt på att man kan driva upp sådana från frön förrän jag såg det på Impectas hemsida i höstas. Eftersom jag tänkt mig att ha minirosor i nya rabarren, tänkte jag att det kan vara roligt att prova. Jag måste bara komma ihåg att de tydligen är känsliga för kyla de första två åren. Jag har ingenstans att förvara dem frostfritt, så jag tänker nog prova att sätta dom direkt i landet, men täcka ordentligt i höst. Sedan är det bara att hoppas på att det inte blir en vargavinter nästa år.


I min planerade örtagård vill jag ha en del inhemska växter och de brukar ju behöva stratifieras. Min erfarenhet av att göra det i kylen är inte så god och dessutom blir det ju så trångt för maten om jag ska stoppa in en massa krukor. Däremot har jag provat varianten att så i januari och sätt krukorna utomhus och det har lyckats bättre. Så jag försöker med det, men har sparat fröer av alla sorter för att kunna göra om samma sak i höst och låta dem få en hel vinter på sig om det inte lyckas nu.



Inomhus växer groddar och skott. Här solrosfrön, rädisor och ärtskott.


De senare är nog mina favoriter. Fröer är ju rätt dyra, men här tar jag bara vanliga gula ärtsoppsärtor. Det gror snabbt och växer så det knakar, och om man skördar ovanför det nederst lilla bladet, så kommer de igen. Mycket mat för en liten penning - och så är det ju så gott.




2 kommentarer:

Cecilia sa...

Spännande att dra igång trädgården!
När det gäller ärtskott så är det ju jättebra! Du slipper köpa svindyra gröna blad vars uppväxt kan ha varit si eller så! Jag måste komma igång med det där.

AnJa sa...

Jag har sneglat på att grodda i flera veckor. NU ska jag komma igång. Tack för inspirationen! Det ser jättegott ut!