fredag 24 januari 2020

Oj, vad länge sedan!

Bloggen har verkligen legat i träda, på över en månad har jag inte skrivit ett enda inlägg. Jul och nyår har kommit och gått utan att jag gett ett enda litet pip ifrån mig. Så nu är det väl dags för en uppdatering!

Bilen krånglar, vilket är lite osmidigt när man bor på landet. För en vecka sedan fick jag inte igång den och i måndags fick verkstan komma och hämta den. Än vet jag inte om jag kommer att få den tillbaka. Den fyllde tjugo år i november och börjar bli lite allmänt skruttig. Så det är nog snart dags att köpa en ny och några dyrare reparationer vill jag inte kosta på den. Som tur är, har jag en snäll granne som ofta åker i till stan och gärna ger mig skjuts, så jag sitter inte i sjön.

(En kul sak är förresten att han som driver verkstan heter Roy. Jag hade väldigt svårt att hålla mig för skratt första gången jag var där. :-) Turligt nog  är det den enda likheten mellan min verkstad och Macken.)

Vintern lyser med sin frånvaro. Ett fåtal tillfällen har vi haft med några minusgrader men mest ligger temperaturen mellan fyra och åtta plusgrader ungefär. Den lilla snö vi fått har naturligtvis försvunnit direkt.

Vädret påverkar så klart växtligheten. Vårlökar av olika slag sticker upp bladen, luktviolen blommar så smått och snödropparnas knoppar ska precis till att slå ut. Vårkänslor är härliga, men det känns inte riktigt bra när januari mest påminner om april.











Julrosornas blommor däremot kan jag njuta fullt ut av, de ska ju blomma nu.


Nåja, än kan vintern komma och vårlökarna brukar klara ett bakslag bra. Men jag är lite orolig för de andra växterna.

Just nu har jag ryggskott, fast det börjar bli bättre - i går hade jag inte kunnat sitta vid datorn och skriva det här. På det viset är det vältajmat med bilen, jag skulle inte kunna köra den i alla fall.

Det får väl bli slutet på uppdateringen. Jag hoppas det blir lite tätare inlägg framöver.







1 kommentar:

AnJa sa...

Hoppas ditt ryggskott har blivit bättre nu! Jag fick en släng för några dagar sedan men med idog användning av värmekudden gick det över på två dagar. Ja tänk att vädret är så konstigt. Vi fick snö för några dagar sedan och då kom det ganska ordentligt men vi har inte haft en enda riktigt kall dag ännu. Det ligger runt nollan eller någon plus. Läste i dagboken att fjolåret den här tiden var 25-30 grader kallt en vecka!