måndag 27 januari 2020

Sjalstickning

När jag var hemma hos mina föräldrar några dagar på nyåret rensade mamma och jag bland hennes garner. Bland annat hittade vi två nystan till en sjal som hon köpte när vi var på Östergötlands Ullspinneri för ett par år sedan. Eftersom mamma har ont i axeln, frågade jag om jag skulle stickade åt henne och det tackade hon ja till.

Det är två olika garner, ett tjockare med riktigt långa färgskiftningar och ett tunt enfärgat. Man byter hela tiden garn efter två varv. Med det tunna stickar man bara räta maskor, med det tjocka stickar man varannan maska rät och lyfter varannan med garnet bakom arbetet på rätsidan och framför på avigsidan. Det ger en väldigt fin struktur, som tyvärr inte syns jättebra på bild. Jag tror att det skulle bli väldigt snyggt att sticka en kofta på det här sättet.


1 kommentar:

AnJa sa...

Den ser ut att bli härligt varm och fin!