tisdag 13 augusti 2019

Hantverkshelg

Bloggen har varit rätt försummad i sommar, men nu kommer det ett inlägg i alla fall.

Fredag till lördag var det dags för årets hantverkshelg i Hunnevad. Runt femtio textilnördar som lär sig nytt och förkovrar sig i gammalt i en massa workshops i en underbar lantlig miljö - kan det bli annat än bra?

På fredagen fick vi som ville lite information om garner och en del tips och trix om stickdetajer. Sedan ägnade jag mig åt lite olika workshops. Jag återupplivade till exempel gamla minnen från slöjden i trean och gjorde en grytlapp i trollväv. Den blev väl inte jättebra, men när jag bara får blocka den och sy in garnändarna, blir den nog okej.




Det jag var mest nyfiken på var tvåfärgspatent. Tyvärr var det väldigt populärt och krävde mycket hjälp i början, så jag hann inte så långt. Men jag har förstått grunden i alla fall och nu kan jag kanske jobba vidare på egen hand med hjälp av YouTube-klipp.


Årets stora överraksning var att lära sig singla bollar. Jag tittade på det på fredagen och tänkte att det nog inte var något jag var sugen på. Men så fick jag en liten stund över på lördagsförmiddagen och tänkte att jag kan ju sätta mig där en stund. Och sedan var jag fast, det var jätteroligt.

Det är enligt vad jag läst mig till på nätet, en gammal sydsvensk och dansk teknik från början, men kom till Amerika med invandrarna och är väldigt populärt där. Man gör en boll av garn-, ull- och tygrester, täcker det med garn tills det ser ut som ett nystan och fyller sedan bollen med langettsöm utifrån påsydda stödtrådar. Vi hade en liten bit kork i mitten, men man har kunnat använda allt möjligt. En liten bjällra, eller en gåsstrupe fylld med torkade ärtor är två varianter jag läst om för att få en boll som fungerar som en skallra. På DigitaltMuseum kan man se olika varianter av bollar.

Så här såg arbetsgången ut när vi gjorde dem...



...och så här blev mina bollar. Det är faktiskt rätt bra studs i dem, att bolla mot en vägg går alldeles utmärkt. Tänk så bra att kunna göra leksaker av skräp som annars bara skulle kastas - de visste hur man tar vara på resurserna i gångna tider!


En liten goodiebag fick vi också, får se vad jag kan hitta på att göra med garnet. Själva kassen är jättebra, med tillräckligt långa handtag för att man ska kunna hänga den på axeln.





1 kommentar:

AnJa sa...

Men så roligt! Grytlappen var jättefin och även bollarna. Nu fick jag mycket att googla på!