tisdag 20 augusti 2019

Litterära insekter

Litterärt verkar jag ha snöat in rätt ordentligt på insekter. Det har blivit många böcker på det temat de sista åren. Till och med i den senaste skönlitterära boken jag läste spelade myror en liten men viktig roll.

I går lånade jag den sprillans nya boken Insekternas planet av den norska professorn Anne Sverdrup-Thygeson. Den är bildande, rolig och lättläst. Författaren pekar mycket på de där lite udda och märkliga sakerna, som att bihanar inte har någon pappa, men däremot en morfar. Det är ju klart att det blir följden av att drönarna föds ur obefruktade ägg, men jag har aldrig tänkt på att det ju faktiskt är så det blir. Och det är långt ifrån det märkligaste hon beskriver.

Jag är väldigt glad att jag snubblade över den och kommer knappast att ha några problem att läsa färdigt den, trots förkortad lånetid på grund av reservationskö. Jag är redan på sidan sjuttionio. Läs det, vettja!


1 kommentar:

AnJa sa...

Den verkar rolig! Skriver upp den i min lånalista!