måndag 25 november 2019

Phu!

Idag tog jag mig äntligen i kragen och skördade min purjolök. Mycket lök var det och det tog många timmar att skära, förvälla och frysa den. Snabbare gick det med den lilla mangold och de få morötter och rödbetor jag hade kvar i landen.

Därmed får jag, så här sista veckan i november, konstatera att odlingssäsongen är över. Fast inte riktigt ändå, för några av plantorna med bladgrönt jag sådde i vintras för en tidig vårskörd har faktiskt fått nytt liv nu. Ska försöka komma ihåg att täcka dem innan kyla kommer, så kanske de klarar sig ett tag.








2 kommentarer:

fale artut sa...

Så härligt att ha sedan fast det är en hel del jobb!
Jag hittade en purjolök igår som hade tinat fram. Den är faktiskt användbar trots snö och kyla.
När jag fryser den så hackar jag den bara. Den blir ju inte som ny, men i mat som lagas gör det inget.

Anja sa...

Så härligt! Här blev det ingen purjolök i år.