söndag 16 februari 2020

Ännu äldre maskin

När jag nu lyckades så bra med overlockmaskinen, fick jag mod att ta mig an trampsymaskinen som jag fick för fyra år sedan. Jag skrev om det på gamla bloggen.



Jag var lite rädd att drivremmen skulle vara murken, men det var inget fel alls på den. En annan farhåga var att oljan skulle ha stelnat. Mamma säger att maskinen inte har använts sedan 60-talet. Men det var ingen fara med det heller. Det enda problemet är att jag inte listat ut hur jag ska ändra pressarfotstrycket. Det står i instruktionsboken var man ska skruva. Men det går inte, skruven sitter som berget, trots smörjning. Vet inte om jag missuppfattat något. Jag får väl undvika riktigt tunna och riktigt tjocka tyger tills jag listat ut det.

Det är faktiskt roligare att sy på denna än min elektriska. Men den syr bara raksöm och den har ingen friarm. Så nu har jag alltså tre symaskiner som jag växlar mellan beroende på vad det är jag syr. 

Kul, det här!

2 kommentarer:

Soffkrakan sa...

Det är inget fel på gamla maskiner heller. Min syster syr nästan allt på en liknande trampmaskin och får perfekta raksömmar!

Stina

AnJa sa...

Min farmor var sömmerska och gick runt i byn och tog mått och hem och sydde på en sådan maskin. Jag minns så väl när jag var liten och satt och tittade på hennes fötter som gick upp och ner i maklig takt! Oj, så många och det blev här...