torsdag 13 februari 2020

Nyhet i maskinparken

För lite sedan hörde en god vän av sig och frågade om jag ville ha hennes overlockmaskin som hon inte använde. Så klart att jag sa ja!

Det är en Pfaff av äldre modell, men fullt funktionsduglig. Först var jag lite orolig att jag inte skulle kunna hantera den. Min enda erfarenhet av overlockmaskiner är från folkhögskolan och där var det alltid en massa krångel med dem. Fast det berodde nog mest på att inte alla i klassen höll sig till instruktionerna. Det verkar vara något slags allmänmänskligt beteende att ju fler man är som ska samsas om en sak, desto fler är det som inte riktigt tar sitt ansvar.

Hur som helst, när tråd var inköpt och instruktionsboken genomläst fick jag snabbt fart på den och den funkar jättebra. Och kul är den att använda. Den är ju bara till för kanter, så den vanliga maskinen behövs också förstås.



Än har jag bara gjort några mindre projekt, som den här korgen för att slänga trådar i när man syr. Det finns massor av varianter på nätet och jag valde en som jag sedan anpassade lite efter eget tycke. Den är riktigt praktisk.



2 kommentarer:

Soffkrakan sa...

Vill du sy i trikå kommer du ha stor glädje av din nygamla overlock, där är den överlägsen symaskinen. I vävda tyger får du snabbt prydliga insidor på allt du syr. Nu skulle jag inte kunna vara utan min overlock!

Stina

AnJa sa...

Jag är nyfiken på overlock. Det verkar vara en fantastisk skapelse!