söndag 16 februari 2020

16 februari

Tog en tur i trädgården med kameran och kan konstatera att:

Den första låga irisen nu blommar ...





...  en krokus har en stor knopp ...





... den icke vinterhärdiga rosmarinen i örtagården blivit en stor buske som trivs utmärkt ...





... kärleksört och daggkåpa är ordentligt på gång.






Jag slits mellan behagliga vårkänslor och oron för klimatet. Det lutar mer och mer åt att vi inte kommer att få meteorologisk vinter alls den här säsongen. Det händer ju då och då i Skåne, men här uppe i Östergötland har jag aldrig hört talas om det. Visserligen värmer Vättern just här där jag bor, men ändå. 

Jag kikade i min väderdagbok igår och såg att vi bara haft sex (om jag minns rätt) dagar med en dygnsmedeltemperatur på under nollan och bara två av dem har legat i följd. Det krävs fem i rad för att det ska vara vinter. Och den närmaste tiodygnsprognosen förutspår inte mer än en enda snudd vid nollgradrersstrecket.

1 kommentar:

AnJa sa...

Vi har åxå haft en väldigt konstig vinter. Uppfarten har mestadels varit en isbana. För en vecka sedan blev det lite kallare och förr 30 cm snö. Det var underbart! Men... nu är det lika milt och ishalkigt igen.