torsdag 15 februari 2018

Pumpasoppa

Förra året provade jag för första gången att odla vintersquash, vilket är samma sak som pumpa har jag just lärt mig.

De har legat i princip orörda tills nu, men de håller nog inte hur länge som helst så det börjar bli dags att använda dem.

Jag hittade ett recept på pumpasoppa som jag bestämde mig för att prova. Först skulle man rosta pumpan skuren i tärningar tillsammans med lök, vitlök, olja och timjan. Sedan var det dags att mixa det hela slätt, spä med vatten, koka upp och krydda med salt peppar och citron. Ett väldigt enkelt recept som resulterade i en riktigt god vardagssoppa. Den ser inte så rolig ut i sig, lite brunorange som den blir. Men med en skvätt grädde i soppan och lite kryddgrönt i tallriken till serveringen får ögat också sitt.





Jag är lite kluven till kommande pumpaodling. De var roliga att odla och är väldigt vackra där de ligger på köksbänken. Men de är ärligt talat inte roliga att jobba med, hårda i skal och kött som de är. Det kändes faktiskt i handlederna när jag tärnat färdigt och jag vet inte riktigt om jag tycker det är värt besväret att lägga ned så mycket tid och möda på matlagning när man inte måste. Om jag inte hade frys däremot, utan vore beroende av lagringståliga grönsaker som enda alternativ till inlagt och torkat, ja då vore de en riktig höjdare.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Jag har gjort ett enda försök med pumpasoppa och det inte alls gott. Rätt så hårt arbete också, men det där med att rosta pumpa kan nog göra susen för smaken! Nästan så jag blev sugen på att prova!

AnJa sa...

Pumpor är ju väldigt fina att titta på, men jag känner mig inte sugen på dem. Kanske synd för jag kan ju tycka att de är jättegoda.