fredag 25 oktober 2019

Död mus

Jag har tagit en näbbmus och en vanlig i mina burfällor de senaste veckorna. Men sedan har bytet försvunnit utan någon fångst. Alltså hade jag åtminstone en mus som kommit på knepet med att äta vad jag bjuder på utan att trilla dit.

Jag gillar inte slagfällor, mun nu kände jag mig tvungen att skaffa ett par. Jag googlade och hittade en lite annorlunda som verkade bra och som är godkänd av Naturvårdsverket. Inte blev det sämre av att den heter Mjölner. Att ge en slagfälla namn efter Tors hammare passar min knäppa humor perfekt. Sedan hade jag turen att springa på just den fällan i en affär, så jag köpte ett par. Och den verkar effektiv, det tog bara en natt att ta den rackarns musen.



Nu hoppas jag att resten av mössen i omgivningen kan hålla sig härifrån. Jag är inte glad åt att döda dem, men man vill ju inte ha dem inne.



2 kommentarer:

fale artut sa...

Nu på hösten brukar det vara lite "mus-pyssel" även här.
Under diskbänken till exempel.
Bara en hittills!
Ha de fint!

AnJa sa...

Inga möss hitintills men de kommer säkert. Har sett deras spår i snön utanför huset. Tyvärr sover vår gamla kattgubbe alldeles för gott om nätterna :-).