fredag 27 mars 2020

Blåsippor och service

2014, mitt andra år som husägare, hittade jag en liten förskrämd blåsippsplanta som kämpade mot ogräs och sly i mörkret under min hemlockgran. Jag skrev om det på gamla bloggen.

År för år har sippan växt sig starkare och i år står där faktiskt en ny liten planta intill. Den syns i bildens nederkant. Kanske kan jag få en hel liten koloni av blåsippor en dag.


Vädret är ljuvligt och idag gräver jag om i komposten. Förkylningen vägrar ge sig. I dag är jag i det där besvärliga läget när jag inte riktig vet om jag är symtomfri eller ej. Så jag håller mig fortsatt isolerad och har precis fått en leverans mat från grannbyn. Pratade med en vän utanför Stockholm i går som berättade att nu är leveranstiden två veckor hos henne. Här tog det väl en halvtimma innan varorna kom.

Härom dagen ringde jag biblioteket och bad dem hålla de fyra böcker jag reserverat och som nu väntade på mig. Då fick jag frågan om jag inte hellre ville att de körde ut böckerna till mig. De kunde komma nästa dag. Jag säger det igen: servicen på landet är bäst när det gäller.

1 kommentar:

AnJa sa...

Så underbart men både blåsippor och hemkörning!!! Häruppe har jag sett att biblioteken erbjuder att komma ut med kassen med böcker. Sist jag var där för en vecka sedan var jag helt ensam så det kändes ganska tryggt. Det är verkligen något jag är beroende av.. böcker.... Hoppas du har det bra och att din förkylning snart ger upp!