onsdag 29 maj 2019

Gråärt

När jag läste boken jag skrev om i förra inlägget, började jag också googla på gråärt. Till min förvåning upptäckte jag att det faktiskt finns att köpa för konsumtion. Det är Nordisk Råvara som ligger bakom. Jag klickade hem ett paket (fast via Delitea), för jag bara måste ju smaka. Så i går blev det kokta gråärter, köttfärssås och sallad från egen odling till middag.

Det smakade utmärkt, påminde lite om kikärt. Det enda är att jag nog skulle kokat dem en stund längre än vad som stod på paketet, de var lite på gränsen i hårdhet. Nästa gång ska jag nog lägga till tio minuter på koktiden.


Jag gillar påsen ärtorna kom i. Där finns uppgifter om var och av vem de odlats. 



Det är fint att gamla bortglömda grödor börjar dyka upp på marknaden igen. Hoppas att många upptäcker det och blir intresserade, så att utbudet växer.





1 kommentar:

AnJa sa...

Ja det finns så många spännande saker att prova på. Måste försöka få Gubben min att fatta att bönor går att äta bara :-).