torsdag 2 maj 2019

Nytt redskap och regn

I går invigde jag ett nytt trädgårdsredskap, en skära. Jag köpte den mest för att använda när det är dags att slå ängen. Någon lie äger jag inte och saxen jag använt är rätt jobbig att att arbeta med. Min händer är små, så alla verktyg med skänklar brukar vara obekväma att använda längre stunder.

Men skäran går ju att använda till annat också och igår gav jag mig på kirskålen. Det gick snabbt och bra, men jag lärde mig den hårda vägen att man bör ha handskar, annars kan blodvite uppstå. Som tur är blev det bara ett litet pyttesår.


I natt har det kommit elva välsignade millimeter regn. Under hela april fick vi bara två. Och mer verkar det komma den närmsta tiodagarsperioden. Men nattemperaturen kommer också att snudda vid nollan, så nu blir det till att plocka in plantor som annars stått ute dygnet runt den senaste tiden.

1 kommentar:

AnJa sa...

Det där såg ut att vara ett bra redskap! I går snöade det lappvantar här hela dagen. Som tur är ligger temperaturen runt nollan så det mesta tinar bort efterhand. Men någon lust till trädgårdsarbete infann sig inte... Det är för övrigt för tidigt att börja med någonting häruppe ännu. Gräsmattan är blöt och inget grönt har kommit upp. I går när jag skulle tömma björksav ur flaskorna vi har pågång hade det inte kommit någonting. Det hade frusit...