tisdag 14 maj 2019

Treblad

Nu har jag planterat trebladet jag köpte på konstrundan. Jag nöjde mig med en planta, för den var rätt dyr. De sprider sig med jordstammar, precis som vitsippor, så jag hoppas att jag ska ha fler om några år. Men de vissnar också ned helt när säsongen är slut, och kan vara borta något år som nyplanterade om jag fattat rätt. Så det gäller att jag inte rensar bort den nästa år.

De vill växa som vitsippan också, i vandrande skugga. Så jag röjde en ogräsbemängd liten rabatt under ett päronträd och en idegran. Den senare ansade jag lite, så att inte skuggan skulle bli för djup. Och så bättrade jag på jorden med torvrik köpejord och lite löv. Nu hoppas jag att den ska trivas, de kan vist vara lite knepiga.


Den fick sällskap av några degenererade penséer på rymmen som växte bland en massa ogräs jag ännu inte hunnit ta mig an.

1 kommentar:

AnJa sa...

Du är så fantastisk med ditt trädgårdsarbete! Själv håller jag på att rensa gräsmattan från sten och jordkokor som hamnade där de inte skulle när vi snöröjde i vinter. Det är ungefär vad jag orkar och knappt det.