söndag 29 april 2018

Lök, lök, lök

Vädret bättrade på sig igår och blev riktigt skönt framåt eftermiddagen, så jag gick ut och gjorde i ordning lökbädden.

I de små miniväxttunnlarna har jag satt min purjo. Lite tidigt kanske, men har de klarat sig i växthuset så borde detta också gå bra. Sedan "ofrivillig" vitlök. Det vill säga, det blev klyftor kvar förra året som grott och som jag nu flyttat på. Det har funkat förr vill jag minnas.

Sedan kommer gul lök. Måste bara köpa lite till för jag glömde att jag brukar sätta två påsar. Den halvan av landet täckte jag med fiberduk.



På min äng in spe sådde jag fröer i höstas och en del av dem har grott fint. Jag vet bara inte vad det är. Jag ska så mer nu ganska snart, för det ser lite glest och enahanda ut. Kanske är det onödigt, möjligtvis gror fröerna på olika sätt, så att vissa grodde redan i höstas, medan andra sätter fart nu i vår. Men hellre för mycket än för lite, tänker jag, jag har ändå fröer kvar. Jag sådde också en del i krukor i vintras och det har grott fint det med. De plantorna ska jag plantera dit när de blivit lite större. Anledningen att jag gjorde så, är att jag är lite rädd för att de eländiga sniglarna ska ge sig på plantorna när de är för små för att stå emot. Det mesta överlever ett snigelangrepp när de hunnit få karaktärsblad, men äter sniglarna upp hjärtbladen, är det kört.


Den fula kanten är en rotspärr, som ska bort så småningom. Och så ska jag utvidga ängen, men vet inte än åt vilket håll.

Ängen är mitt mest spännande trädgårdsprojekt hittills. Förutsättningarna är inte de bästa med allt ogräs och den näringsrika jorden som finns här. Men jag har vidtagit en del åtgärder och hoppas att det ska vara tillräckligt. Det är så klart ett riktigt långtidsprojekt, men det är en av de saker som lockar mig. Allt behöver inte gå så fort.


Inga kommentarer: