måndag 29 april 2019

Forsythia

Jag har tänkt att jag skulle vilja ha ett litet träd i örtagården. Och när jag skriver litet, så menar jag litet, för platsen är väldigt begränsad.

Häromsistens kom jag att fundera över om man kan stamma upp forsythia och en snabb googling sa mig att det går utmärkt. Mamma och pappa har gott om det, så när de var här förra veckan hade de med sig tre småplantor de grävt upp och ett knippe kvistar de haft inne till prydnad.

Kvistarna har jag knipsat av topparna på för att se om jag kan få dem att rota sig. Plantorna har jag placerat på olika ställen, men örtagården var ju given. Plantan jag satte där har två grenar och det får vara kvar båda två tills vidare. När jag ser vilken som utvecklar sig bäst, ska jag knipsa bort den andra. Om den bara tar sig, tror jag att det här kommer att bli bra.



1 kommentar:

AnJa sa...

Håller tummarna för att de tar sig! Det kommer att bli finfint.