lördag 27 april 2019

Slow-TV

Hade sett att Svt sände ett program som heter Den stora älgvandringen. Trodde det var ett vanligt naturprogram och tänkte att det kan jag väl se vid tillfälle, det kan nog vara intressant. Först idag, när det redan pågått tretton dagar, förstod jag att det handlade om dygnet-runt-sänd slow-TV. Ett antal kameror uppsatta i naturen runt Ångermanälven, för att följa älgarnas vandring upp till sommarbetet.

Det här gillar jag! Tänk att kunna sitta mitt i skogen (nåja) och se ut över älven hemma vid datorn. Och inte en massa pålagd musik eller bakgrundsprat, bara naturens ljud. Faktum är att mina "smarta" hörlurar inte ens fattar att där finns ljud, utan slår av sig efter en minut för att spara batterier. Fast det här programmet kan man ju se på utan hörlurar också med öppet fönster, utan att störa grannarna.

Det här är faktiskt alldeles ljuvligt! Tror jag får mejla Svt med lite heja-rop. Då ökar väl chansen att de gör om liknande saker.

2 kommentarer:

AnJa sa...

Hehe det där hittade vi på svtplay och satt och glodde på ... ingenting... ett bra tag. Men klart vore det häftigt att få se när de väl kom och vandrade.

KataM sa...

Jag njuter lika mycket av "ingenting" som av älgar och renar. Det är så rofyllt att bara titta på älven som flyter fram. :-)