onsdag 24 april 2019

I en klosterträdgård.

Jag var på Heliga Hjärtas kloster i påsk, som jag brukar. I år blev det mer utevistelse än någonsin förr, för det var rena sommarvädret. Löven började precis slå ut och det blommade för fullt. Det var så vackert, och jag var inte den enda som satt i solen och läste, eller tog ute eftermiddagsfikat i trädgården.




Klostrets katt gick omkring och njöt av solen. 


Det här trädet får mig alltid att tänka på Sagan om ringen innan det slagit ut. Jag är inte helt säker, men tror att det kan vara ett valnötsträd.


Här är syns en del av kyrkan till höger och Tåkern anas i bakgrunden.


Det är en väldigt vacker trädgård indelad i olika partider med olika karaktär. En del är belagd med plattor som omgärdas av stenpartier. Det ger lite ökenkänsla, där trivs blommor som gillar värme och torka, Så finns en gräsmatta som på ena kanten omges av en vall med olika buskar. Vallen är formad så att den bildar några olika "rum", så att man kan sitta lite avskilt. Och så finns ett slags takterrass där det växer honungsros, lavendel och silverpäron, som också kallas nordens oliv. Det är den man anar på bilden precis ovan.

Jag fick syn på en växt som  fanns i mängd och som jag blev så förtjust i. Jag kände inte igen den, men något med den påminde mig lite om julros. Jag frågade en av de mer trädgårdskunniga systrarna och det VAR en julros. Kände mig lite duktig, när jag varit så rätt ute utan att veta.

Jag vet inte vad det är för sort, men den fröspred sig rejält och jag fick lov att gräva upp några plantor. Jag satte dem på olika ställen i trädgården så fort jag kom hem i måndags och nu hoppas jag att de ska ta sig. Får bara se till att vattna ordentligt, för det är rejält torrt. En veckas konstant regn vore faktiskt inte i vägen.







1 kommentar:

AnJa sa...

Underbara bilder! Jag tror jag får sätta upp att tillbringa några dagar i ett kloster på min "bucket list" Det låter fantastiskt och rofyllt!