måndag 15 oktober 2018

Det finns så snälla människor

Som till exempel Lotta med bloggen Livet runt stugknuten. Hon håller också på att att anlägga en äng och det är mycket från hennes blogg jag hämtat inspiration. Förra året när hon skrev om ängsskallra, en halvparasit som är bra att ha på ängar, kommenterade jag och skrev något om jag jag inte hittat några i min närhet. Hon lovade då att om jag bara påminde henne, så skulle hon skicka några fröer som i år, ifall hon fick några.

Det såg mörkt ut först, ängsskallrorna trivdes inte denna varma sommar. Men så mejlade hon mig och skrev att hon hittat några och härom dagen kom det en fin liten fröpåse vikt av ett kaffefilter.


Nu har jag rensat området runt den befintliga ängen, för den ska ju utvidgas är det tänkt. Sedan har jag sått fröerna där och på några bara fläckar i gamla ängen, tillsammans med lite andra ängsfröer som jag hoppas fortfarande har grobarheten kvar. Just ängsskallra måste man så tämligen på direkten har jag lärt mig nu, men det gäller förhoppningsvis inte för alla ängsblommor.


Det är inte så snyggt med den där sönderklippta mattan jag har som rotspärr, men den får vara kvar över vintern i alla fall. Både kirskål och revfingerört utgör ett rätt allvarligt hot mot min äng. Däremot utvidgar jag inte spärren till den nya delen. Det var ett fasligt jobb att gräva ned den och jag orkar inte riktigt med en repris.

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Det är så lustigt hur saker sammanfaller, såg en bild på ängsskallra i går och funderade på om det var ett annat namn på slåttergubbe och nu skriver du om den.
Så roligt att få frön!

KataM sa...

Ja, visst är det märkligt hur en och samma sak kan dyka upp på olika ställen.

Ängsskallra och slåttergubbe är inte samma blomma, tillhör inte ens samma släkte. Om nu inte ängsskallran skulle råkas kallas slåttergubbe dialektalt någonstans, förstås. Tycker inte att det låter särskilt troligt, men helt omöjligt är det väl inte.

AnJa sa...

Mer som jag inte har hört namnet på. Men visst är det fantastiskt vad dessa bloggar utmynnar i! Trevliga bekantskaper som nästan känns som vänner fast man aldrig har träffats. Otroligt jobb du gör med din äng!