torsdag 11 oktober 2018

Torkning pågår

Nu är det nästan sommartemperaturer igen och äntligen har jag tagit tag i att tvätta ut krukor och hinkar jag odlat i. Sedan får de stå på terrassen och torka.


Några har jag kvar att tvätta ur idag. Och så ska växthuset rengöras. Sedan är jag redo att stänga av utevattnet, när temperaturen börjar bli för låg.

På fönsterbrädan under min nya växtlampa står en kraftig basilika som jag drivit upp från egna frön. Nu blommar den, och det ska den få fortsätta med så att jag får fler frön, för det här är uppenbarligen en planta med goda gener.


Basilika doftar så ljuvligt! Gott är det också, förstås, men jag skulle kunna odla den bara för glädjen att känna doften som sprider sig när man vidrör den.


2 kommentarer:

fale artut sa...

Basilika är fantastiskt! Jag har tagit in en som står med 2 chiliplantor under växtbelysning några timmar per dag.

AnJa sa...

Basilika provade jag förra året i växthuset men det gick inte så bra. Får nog prova igen. Jag är av den slöa sorten som inte diskar ur krukorna. Hittills hade det gått alldeles utmärkt.