måndag 29 oktober 2018

Leker med bilder

När jag nu köpt en ny kamera, började jag fundera på om det fanns något bättre gratis bildredigeringsprogram än PhotoScape som jag använt de senaste åren. Jag hittade GIMP, som verkar påminna en hel del om PhotoShop.

PhotoShop tvingades vi prova på när jag gick folkhögskolan i Gamleby läsåret 11/12 och det höll på att göra mig galen. Jag förstod mig aldrig på det där med att arbeta med lager, fast jag begrep att det måste vara en väldigt bra sak om man bara kunde hantera det. Problemet var nog att man inte fick arbeta i sin egen takt och bekanta sig med programmet bit för bit. Det blev för mycket nytt på en gång och allt skulle gå så fort.

Man kan jobba med lager i GIMP också, så jag laddade ner det och bestämde mig för att ta det väldigt långsamt och fint. Inte börja med lager, utan bekanta mig med hur det fungerar med lite enklare funktioner först. Det var svårt att göra på egen hand, men jag har hittat lite kurser på YouTube och började med en enkel på svenska.

Så just nu leker jag med färger och och filter, att klippa och klistra och annat grundläggande. Roligast hittills är kalejdoskop-filtret. Ända sedan barnsben har jag älskat kalejdoskop, minns fortfarande det jag fick i julklapp någon gång på lågstadiet (tror jag).

Så här kommer ett av resultaten av min lek. Första bilden är ett kort av min orkidé alldeles som den ser ut. Sedan har jag lekt med färger och till sist kalejdoskopat den.








Det här är faktiskt alldeles för kul. Jag får medvetet begränsa min tid, så att jag inte blir sittande framför datorn hela dagen. ;-)






2 kommentarer:

Cecilia sa...

Man fastnar så lätt! Klokt dock att ta saker lite i taget och då tar det ju tid..
Det kan vara en av mina bästa julklappar, kalejdoskopet! Man vred på nedre delen och så blev det nya, fina bilder.

AnJa sa...

Ja visst är det kul att jobba med bilder! Man fastnar lätt. Jag använder Photoshop men kan inte lager, masker och sånt särskilt bra. Har några gånger använt mig av tips på Moderskeppet. De har mycket bra gratislektioner. Sonen har dessutom laddat ner en prenumeration på Lightroom som han tycker jag ska jobba i. Den kostar några tior varje månad men än så länge har jag inte kommit så långt där.