måndag 1 oktober 2018

Släkten är bäst!

De senaste åren har jag funderat så smått på att kanske köpa en ny och bättre kamera. Den jag har är en kompaktkamera med många år på nacken. Den fungerar bra och bilderna blir okej, men det vore kul att kunna ta bilder som är bättre än okej.

Härom veckan övergick de lösare tankarna till något mer konkret och jag började söka information om kameror. Jag var väldigt kluven, visste inte ens om jag skulle satsa på en riktigt bra kompaktkamera eller en systemkamera. Ingendera varianten är billig och utbudet inom gränsen för vad jag var beredd att betala är inte jättestort.

För att få lite mer kött på benen kontaktade jag min systerdotter, som har haft en systemkamera i rätt många år. Då visade det sig att hon just stod i begrepp att köpa en ny. Hon var egentligen nöjd med den gamla, men hon fotar mycket hästar och ville kunna ta bilder i snabbare takt. Så hon erbjöd mig att köpa den hon hade för sjuhundra kronor. Det är en Nikon D3100, och den har många goda omdömen på nätet. Så klart att jag slog till!


Det är fruktansvärt mycket att lära sig, det kommer nog att ta ett tag innan jag känner mig bekväm med den. Men jag gillar den redan och har tagit mina första kort och dessutom lyckats föra över dem till datorn. De flesta av dem blev inget vidare, men den här på min häftiga hortensia är både skarp och otroligt bra i färgåtergivningen.

Jag är så nöjd med min nya leksak!



1 kommentar:

AnJa sa...

Grattis! Jag har en precis likadan! Det går egentligen bra att bara köra på auto och få fina bilder. Ibland när jag fotar barn eller annat som rör sig ställer jag in på gubben som springer. Har aldrig kommit så långt med att lära mig ställa in manuellt. Lycka till! Bilden på blommar var superfin.