torsdag 4 oktober 2018

Häftig färg och nära bilder

I går tillbringade jag en bra stund framför datorn för att hitta en lämplig kameraväska. Idag hade jag den i brevlådan. Det får man säga var raskt marscherat! Kamda heter butiken.

Jag visste att jag varken ville ha en sådan där tunn, tajt väska eller en stor och skrymmande med mycket plats för extrautrustning. Nej, en nätt men vadderad och med utrymme för lite småsaker skulle det vara. Och så fick den inte vara för dyr. Och den skulle finnas i lager, för jag ville ha den kvickt.

När alla dessa överväganden skulle tas i beaktande, slutade det med en väska som fanns i två inte jättediskreta färger. 😏 Jag ratade den orangea och tog denna i stället. Jag hade valt en svart eller grå om det alternativet funnits, men nu när jag har den, är jag faktiskt riktigt förtjust i den. Jag gillar ju lime och har det som accentfärg i köket, det känns bara lite ovant i det här sammanhanget.



Lite småfack ger plats för extra minneskort, objektlock, filter, rengöringspensel och liknande, och till och med ett mindre extraobjektiv om det skulle bli aktuellt i framtiden. Precis vad jag ville ha!



När jag nu ändå handlade, så passade jag på att köpa lite rengöringsgrejer och så något jag inte kände till förrän igår. Det är ett close up-filter, som i praktiken är ett förstoringsglas av bättre kvalitet som man kan skruva fast på objektivet för att kunna ta närmre närbilder. Ett enklare - och billigare - alternativ till ett makroobjektiv. Gillar jag det, kanske jag köper några till, för man kan skruva ihop dem för att öka förstoringen ännu mer. Jag är fascinerad av insekter och skulle gärna vilja ta lite kort på sådana, när jag nu har en bättre kamera.


För att visa på skillnaden, har jag gått så nära som autofokusen tillåter på de här båda bilderna, först utan och sedan med filtret. Bilderna är inte beskurna. Jag köpte ett +4-filter. Här kan man läsa mer om vad de olika styrkorna innebär. Jag är inte helt med på det tekniska än, jag har glömt för mycket från fysiken i skolan. 😠









2 kommentarer:

Cecilia sa...

Jättefin! Jag köper mycket i svart och grått av gamla vana, roligt med lite färg! Den där förstoringslinsen var ju fiffig!

AnJa sa...

Så spännande! Och en riktigt snygg kameraväska. Min är grå och bullig och blir proppfull och otymplig så jag borde se mig om efter en ny. Gärna ryggsäcksvariant. Du kommer bli alldeles fast i fotograferandet ser jag! Passar ju bra nu när det är ganska slut på odlingssäsongen!