söndag 30 december 2018

Fågelobservationer

En gång har jag sett en uggla live. Det var en sen sommarkväll för rätt många år sedan i närheten av Nässjö, den kom flygande rakt mot bilen och skrämde mig rätt ordentligt innan jag fattade vad det var.

Däremot har jag aldrig hört någon. Förrän nu. Jag vaknade mitt i natten någon gång strax innen jul och undrade vad som lät. Tänkte på en uggla, men jag var knappt vaken och vågade inte riktigt lita på mina sinnen, särskilt som jag inte hört någon uggla på de snart sju år jag bott här. Men tidigt i morse en stund efter att väckarklockan ringt, hörde jag den igen. Nu har jag kollat uggleläten på nätet och kan nog bestämma mig för att det bor åtminstone en kattuggla i kokarna.

Härom morgonen när jag åt frukost satt det förresten en riktigt stor fågel i en trädtopp en bit bort. Jag höll ögonen på den och när den flög iväg fick jag bekräftat att den var en rovfågel. Jag är inte så bra på att känna igen dem, tyvärr. Men efter att ha tittat runt på diverse bilder på nätet, tror jag att det var en juvenil havsörn. Det finns gott om havsörnar här runt Tåkern, så osannolikt är det inte.


2 kommentarer:

Cecilia sa...

Oj, så spännande, både med ugglan och havsörnen! Jag skulle gärna se båda.

AnJa sa...

De är makalöst mäktiga ugglor och rovfåglar! Så roliga att få se!