lördag 29 december 2018

Julen

Jag har som vanligt firat julen på Heliga Hjärtas kloster. Jag åkte dit dagen före julafton och kom tillbaka igår.

En dag gav jag mig ut på promenad på rena isgatan. Hade jag inte haft en stav att stödja mig på, hade jag legat på backen åtminstone vid två tillfällen. Men sedan smälte till och med de sista resterna bort, så då blev det bara allmänt kladdigt och kletigt. Här syns klostret på lite håll från just isgatspromenaden.


I ljushallen utanför kyrkan hade församlingens barn byggt upp en krubba. Jag tycker det är så fint med de träfärgade figurerna och alla växter runtomkring.


Det har varit fina dagar. men det är ändå skönt att komma hem till sina vanliga rutiner. Det har blivit lite för mycket stillasittande och det känns i ryggen.

Idag får blir det arbeta av, jag har en del att tvätta och så får det bli en tur till affären för att fylla på i förråden. Fågelmatarna måste också fyllas på och krukväxterna tittas till. Och så får jag ju lov att laga min egen mat istället för att sätta mig vid dukat bord. Undrar om jag minns hur man gör... ;-)


3 kommentarer:

Cecilia sa...

Borta bra men hemma bäst! Vacker bild med gågatan och klostret i fjärran.

AnJa sa...

Spännande att få vara på ett sådant ställe! Men alltid skönt att komma hem igen kan jag tänka mig. Ha en fin fortsättning på det nya året! Snart får vi plantera gurkfrön :-).

KataM sa...

AnJa: Jag har faktiskt en påse gurkfrön liggande på köksbordet och tänker på dig varje gång jag ser den. :-) De ska sås i nästa vecka har jag tänkt.