måndag 10 december 2018

Jättejobb

Jag skulle gå in på gamla bloggen för att göra ett inlägg; det krävs ett sådant var tolfte månad om inte bloggen ska raderas. Det är bara ett halvår sedan sist, men bättre för ofta än för sällan, tänker jag.

Det gick inte! Inloggningen funkade inte och när jag klickade på "Glömt lösenord" (fast jag inte alls glömt det) fick jag ett felmeddelande som sa:

"Kunde inte skicka e-post.
Possible reason: your host may have disabled the mail() function."

Okej, tänkte jag, jag får väl skicka ett meddelande till dem som har hand om'et. Men när jag kom till den sidan fanns där den där otäcka röda varningstriangeln på adressraden, den som betyder osäker eller farlig sajt. Så där kändes det inte så trevligt att vara. 

Jaha, tänkte jag, antingen är det något tillfälligt mankemang som ordnar upp sig med tiden, eller kommer jag att förlora bloggen ett år efter förra inlägget. Det är ju ingen katastrof, men bra tråkigt ändå.

Sedan kom jag på att jag  kan kopiera inläggen och lägga dem i en mapp på datorn. Jippi! 

Fast, sex års skapligt regelbundet bloggande - fatta vilken tid det kommer att ta! Jag har räknat ut att om jag kopierar en månad varannan dag, kommer jag att bli klar strax innan tidsfristen löper ut. Det borde jag väl kunna klara. Frågan är bara hur mycket plats det kommer att ta. Behöver jag lagra det någon annan stans än på datorn? Och vad ska jag då välja. extern hårddisk eller en  molntjänst? Eller både ock?

På vissa sätt var livet så mycket enklare innan datorerna gjorde sitt intåg. Ibland längtar jag faktiskt tillbaka...


4 kommentarer:

Anja sa...

På wordpress finns en funktion som heter exportera. Det går att välja med eller utan kommentarer. Då läggs hela bloggen i en fil på datorn. Sånt borde även finnas i din plattform?

fale artut sa...

Precis! Ibland tycker jag att det tar en väldig massa tid när man kunde ha gjort något annat! Det är ju inte alls snabbt och enkelt, som man vill att det skall vara! Uttet system!

AnJa sa...

Nu har jag forskat lite. Minnet är inte med mig. Man gör en export till en xml-fil (vet inte om det heter så även i Blogger). Sedan går man in på blogbooker.com. Där är det enkelt att få fram xml-filen som wordfil eller pdffil alldeles gratis! Lycka till!

KataM sa...

AnJa: Bra tips! Fast min gamla blogg finns inte på Blogger. Och så är ju problemet att jag inte kan logga in, och det är väl något slags grundförutsättning för att man ska kunna exportera. Så även om funktionen finns där så kommer jag inte åt den.