lördag 15 juni 2019

En lördag i juni

Första jordgubben är skördad och avnjuten. Den var god, inte riktigt så söt som barndomens men annars smakade den som den skulle. Sorten heter Rumba.


Den här helgen pågår Vätternrundan och bara tre mil från starten kör deltagarna förbi alldeles utanför mig. Det ligger ett hus emellan, så jag kan inte se dem från tomten, men flyttar jag mig bara tjugo, trettio meter sidledes längs min lilla väg, kommer jag så här nära.


I går kväll gick jag för första gången ut till vägen för att heja på. Det var en sådan underbar kväll, så jag ville inte gå in. Det var faktiskt kul. De flesta verkade avslappnade och många tog sig tid att vinka tillbaka och ropa hej. Roligast var det kanske med mannen som körde en vanlig hederlig postcykel, På hyllan där brevväskan en gång stod, hade han en plastback med sina grejer i. Hoppas det gick bra för honom.

På väg tillbaka gjorde jag sällskap med grannarna och fick följa med och titta på deras alldeles nyinskaffade höns. De satt på en pinne i huset och halvsov, alla utom en som låg i ett rede och plirade på  mig med pigga ögon. Tror det är höns som kommer att få det bra. :-)


2 kommentarer:

AnJa sa...

Så kul att se när alla for förbi! Du kanske åxå skulle skaffa dig några höns? Jag skulle gärna ha det men samtidigt blir man ju ganska låst. Vi har inga som kan mata dem när vi är ute på tur.

KataM sa...

AnJa: OM jag skulle skaffa djur, vore nog höns mitt första val. Men man blir låst, som du skriver. Och ibland får jag ryggskott som kan vara rätt länge och då blir det svårt att ta hand om dem. Ska man ha djur, ska man ju sköta dem också. :-)