lördag 29 juni 2019

Tomater

Idag har jag skördat och ätit mina tre första tomater. Det är körsbärstomaten Vilma, en god liten en som jag odlat varje år sedan jag köpte huset.



Det finns så många olika tomatsorter, men jag håller mig väldigt mycket till samma, provar någon enstaka ny sort då och då. Jag är inte så kitslig när det gäller tomater, ingen sådan där finsmakare som uttalar sig lyriskt om olika sorter och deras karaktärer. Kanske beror det på att jag inte tycker om råa tomater utan alltid äter dem tillagade. Hur som helst, ser jag ingen anledning att prova för mycket, utan använder mest egna fröer, både för att det är roligt och med tanke på ekonomin. Och då blir ju sorterna de samma.

Hoppas lite på att någon spännande korsning ska uppstå någon gång, men hittills har jag väntat förgäves.

1 kommentar:

AnJa sa...

Jag har Tiny Tim i år. Har skördat ett tjugotal redan men det beror på att jag drog upp dem inne tidigt i vår. De blir dock väldigt olika i storlek och har ett ganska tjockt skal, så nästa år blir det nog att prova en annan sort. Dina ser väldigt fina ut!