måndag 24 juni 2019

Mor Kristins böna

Jag hittade en bra plats till Mor Kristins böna, nära husfasaden i sydost. Mycket sol och väl skyddat från vind är där. Jag sådde bara tio av bönorna, för jag ville inte göra mig av med för många innan jag säkrat eget utsäde. Fem grodde, inte så mycket, men från nästa år ska jag våga så mer.

En trasig trädgårdskorg får göra tjänst som kruka till tre gurkplantor och där växer också en squash som är liten och ynklig. Egentligen hade jag tänkt slänga den, men eftersom det finns plats så kan jag ju ge den en chans.

Nu hoppas jag bara att jorden ska falla bönorna i smaken. Jag är lite tveksam, men hoppas på det bästa. Än så länge verkar de trivas. En bra sak är i alla fall att den lite kala ytan knappast lockar sniglar. Har förresten haft förvånansvärt få av dem i år. Antar att förr årets torka gav dem en ordentlig knäck.






1 kommentar:

AnJa sa...

Spännande att följa fortsättningen med Mor Kristins böna! Här har rädisorna redan förvuxigt. VARFÖR sätter jag rädisor när vi knappt äter dem? Salladen går väldigt dåligt i år. Hur det ser ut i landet nere vid potatisen vågar jag knappt tänka på. Ett tag sedan jag var och kollade... Kanske ska ta med kameran och ta en sväng om jag vågar...