torsdag 6 juni 2019

Gullregnens månad

Jag tror jag har nämnt förut att i min tallhäck växte en buske som jag utan framgång försökte ta död på medelst nedklippning. Detta pågick tills min moster var på besök och sa när hon fick se den att jag visst hade ett gullregn. Jag kände inte igen den på bladen, och gav den ju aldrig en chans att blomma, så jag hade ingen aning om att det var det det var.

Jag älskar gullregn och inga barn som kan få för sig att äta av den har jag, så nu blev taktiken en annan. Jag fortsatte klippa de grenar som gav sig för långt ut över gräsmattan, men lät den i övrigt växa fritt. I år blommar den för förstagången riktigt ordentligt och det är så fint med kvistarna som letat sig in mellan tallens grenar och förvandlar det lite dysta och taggiga till något ljuvt och vackert.


För andra dagen i rad ligger temperaturen på runt trettio grader. Det är inte skönt! Jag vattnade och rensade lite ogräs tidigt i morse, sedan har jag mest hållit mig inne. Men jag tog en liten tur till affären för att inhandla grädde och glass. När jag såg Aftonbladets löpsedel som slog upp temperaturen som något fantastiskt att glädja sig och jubla åt, skakade jag bara på huvudet. Sommar och sol är trevligt så klart, men lagom är bäst. Det trodde jag att alla fattade förra sommaren.

1 kommentar:

AnJa sa...

Jag minns att min farmor hade gullregn. Vacker är den! Jadu det här med lagom... Nu har vi isande vindar och 10-13 grader igen. Har svårt att föredra det ena framför det andra.