onsdag 23 maj 2018

Fågelliv

Jag trodde att jag lyckats störa skatorna som byggt bo utanför mitt köksfönster så pass att de flyttat. Men så var det inte alls, visade det sig. Fast nu är jag ganska glad för det, för de är mycket mindre skygga än skator brukar vara och går därför att komma lite mer inpå livet. Antagligen har de väl insett att jag inte är farlig, nu när de har sitt revir här och ser mig på daglig basis.

Eftersom här stryker omkring många katter, har jag två fågelbad/vattenskålar i höjdläge. En hänger i snören och är nog svår för så stora fåglar att slå sig ned på. Men den andra är fast och dit kommer de för att dricka i värmen. Det är länge sedan vi hade regn, så det är nog inte helt lätt för fåglarna att hitta vatten.

Mellan vattenskålen och fågelmataren med skyddsbur som bara småfåglarna kommer åt finns ett fat där jag lägger lite solrosfrön, och där förser sig skatorna gärna.



Varje sommar bosätter sig gråsparvarna under mina takpannor. Det är ett trevligt att ha dem där, men jag fattar inte hur deras stackars ungar överlever i hettan, eftersom jag har plåttak. Det måste ju bli stekhett där uppe.


Själv försöker jag stå ut i värmen med hjälp av parasoll, vattenklunkande och avsvalkningsstunder inomhus. Trädgårdsarbetet får ske långsamt och i korta stunder. På kvällarna när temperaturen blir behaglig, kör myggen in mig. Men klagar gör jag inte, för jag älskar den här tiden på året när dörrarna kan stå öppna och trädgården blir som ett extra rum. Jag säger som Olle Adolphson: Nu är det gott att leva!






1 kommentar:

AnJa sa...

Nu kom jag att tänka på den inte riktigt seriösa låten "Det ska va gött å leva" :-). Ja värmen har ju nått oss åxå men en kylig pålandsvind gör den uthärdlig. Och det konstiga är att vi inte har fått några mygg ännu trots över en veckas värme. Mystiskt men glad är jag, för de lär komma till slut... Ha en fin helg!