tisdag 1 maj 2018

Mera fauna än flora

Idag öppnade Adolfsnäs handelsträdgård i Vadstena för säsongen. Jag har faktiskt inte varit där tidigare, trodde nog inte att de tog emot kunder utan att de bara sålde i sin affär inne i centrum.

Det blev några blommor köpta, som jag väl får gå ut och plantera idag, trots det småtrista vädret. Men roligast var att få hälsa på de två alpackorna Kalle och Olle (om jag nu minns namnen rätt). Jag har aldrig mött några i levande livet förut, utan bara kommit i kontakt med ullen som spånadsmaterial. En av de anställda lockade dem med gurka och de kom direkt och mumsade i sig. De var riktigt charmiga.





Hemma har jag satt ut min sista burk med jordnötssmör till fåglarna. Den innehåller också mjölmask och uppskattas storligen. Egentligen är den tänkt till småfåglarna, men jag kan inte riktigt med att jaga bort skatorna när de kommer och tar för sig stora bitar. För några år sedan, när jag precis börjat med jordnötssmör, kämpade de så för att kunna komma åt det, men kunde inte på något sätt få till det. De försökte flaxa som förvuxna kolibrier framför burken, eller sätta sig ovanpå och försöka komma åt det ovanifrån. Det misslyckades totalt. Men kråkfåglar är intelligenta djur och nu har de lärt sig och tar för sig utan minsta problem. Så därför får de hållas. Men jag klurar på om jag ska köpa en hållare med skyddsbur till nästa år, så att maten varar lite längre. Det är trots allt småfåglarna jag i först hand vill hjälpa.





1 kommentar:

AnJa sa...

Alpackor är fina djur! Och det är ju kråkfåglar åxå tycker jag. Alpackaull är ljuvlig.