måndag 7 maj 2018

Puh!

Efter en tidig tur in till Vadstena för att köpa mer jord, har jag till sist börjat plantera tomater och annat i sina slutgiltiga krukor. Jag tror inte att jag kommer att bli färdig idag, för det blir inga längre arbetspass. Det är tjugofem grader i skuggan och det är lite för mycket att jobba i.


I år har jag infört en nyhet för tomaterna. I ett av de senaste avsnitten av Odla med P1 pratade de om om att blanda i lite epsomsalt i jorden, för att motverka magnesiumbrist. Jag misstänker att mina tomater kanske drabbats av just det tidigare år, så nu gör jag ett försök och ser vad som händer.


I natt verkar det att bli så varmt att jag tror att jag kan våga låta tomatera stå ute med fiberduk över. Det vore bra, för det är tungt att bära på krukorna. Jag får titta på vädret innan jag går och lägger mig och fatta ett slutgiltigt beslut då.




5 kommentarer:

AnJa sa...

25!!!??? Här har det varit 7...

KataM sa...

AnJa: Skulle gärna dela med mig, 20 grader skulle passa mig bättre. Men jag klagar inte, hellre 25 än 7.

fale artut sa...

Vi hade 17 igår, och bröt is i sjön så att inte båthuset ska gå åt fanders. Det är förfärligt höga vattenstånd!
Man är så ovan vid värmen, men långkalsongerna har åkt av. helt otroligt. Oj, så du har jobbat!

Cecilia sa...

Cecilia sa...

Man är aldrig redo när värmen kommer! Skönt att få ut plantorna och låta dem bli mer självständiga!