torsdag 24 maj 2018

I rättan tid

Enligt familjetraditionen ska liljekonvaljerna blomma vid mors dag. Det är en av mammas favoritblommor, så det hörde till att plocka en bukett. Även i vuxen ålder bodde jag många år på min uppväxtort och brukade gå på blomjakt sista helgen i maj. Nu för tiden ses vi ofta inte just på mors dag, men å andra sidan har jag numera min egen lilla koloni i trädgårdens skräphörna. Jag blev så glad när jag hittade dem, fast de var få och inte verkade må så bra. Nu försöker jag hålla undan sly och beskära träd och buskar för att släppa in lite mer ljus och det verkar som om de håller på att sprida sig.

I förrgår fick jag se att de blommar och idag plockade jag en liten bukett. Den ska få stå i sovrummet och dofta ljuvligt.


2 kommentarer:

AnJa sa...

En underbar blomma med en underbar doft! Jag har en koloni med liljekonvaljer strax utanför mitt hus men har glömt att kolla dem. Tack för att du påminde mig!

Cecilia sa...

Våra har just börjat blomma! Så fina!