torsdag 22 mars 2018

Eldfängt

Jag gillar ju det där med gamla tekniker. Inte för att det är något fel på de nya, men det är något speciellt med de där enkla sakerna som människan har lärt sig av erfarenhet, som inte krävt en massa uppfinnande och som man kan lära sig att behärska utan en massa utbildning.

En sak som jag velat testa i många år är att tända eld med eldstål. Nu köpte jag mig till sist ett litet enkelt ett för några tior.


Det är inte det charmigaste i världen med sina plastdetaljer, men jag tänkte att det duger för att prova om jag kan få till det. Någon eldning ska jag inte ägna mig åt idag, men jag var ju tvungen att prova i alla fall.

Det knepigaste är att fånga den där första gnistan, det har jag förstått sedan tidigare. Något riktigt, riktigt lättantändligt måste det vara. Björknäver som ofta föreslås har jag inte tillgång till, men efter lite googlande bestämde jag mig för att testa bomull. Och för att sedan få det att bli en liten eld tog jag lite täljspån och torra blomställningar från trädgården.

Det tog ett tag innan jag hittade rätt teknik för att få fram några gnistor över huvud taget. Men sedan fick jag till det. Hurra vad jag är bra! 😉


1 kommentar:

AnJa sa...

Hurra för dig! Din blogg innehåller verkligen allt möjligt spännande!