tisdag 13 mars 2018

Gamla lagringsmedia - i det närmsta en arkeologisk utgrävning

Jag tog fram min låda med gamla kassettband, för att se i vilket skick de är. De flesta verkar funka som de ska, även om några är lite svajiga i uppspelningen. Jag har också glatt mig åt att återuppliva minnet av några avsnitt av julkalendrarna Herkules Jonssons storverk och Klart spår till Tomteboda. Den kassetten trodde jag var försvunnen, men den fanns kvar och det visade sig att jag fortfarande kunde merparten av dialogerna utantill. Tänk, så fantastiskt minnet är ändå!

Ja, och så åkte skämskudden nästan fram när mitt yngre jag larvade loss ordentligt på ett band från mellanstadieåldern. Jag tröstar mig med att det hör åldern till och jag behöver i alla fall inte ångra mig så här fyrtio år efteråt, för saker jag la ut på YouTube.



På tre kassetter, alla av samma märke, gick bandet sönder och ena änden försvann in i själva kassetten när jag spolade tillbaka. Typiskt nog var det band där jag, familj och vänner spelat in med mikrofon. Turligt nog är banden så gamla att de är ihopsatta med skruv. Jag får ta fram min minsta mejsel och se om jag kan reparera det hela. Har lagat bra många band med vanlig tejp då det begav sig, förhoppningsvis sitter takterna i.

1 kommentar:

AnJa sa...

Det var tider det när kassettbanden var moderna! Jag har några rullband från när jag var liten. Måste kolla någon gång och det går att lyssna på dem. Om nu den gamla rullbandspelaren fungerar...