måndag 26 mars 2018

Gripen av speldjävulen

Syster Yster har varit på besök och då fick jag äntligen chansen att inviga Pionjär-spelet, som jag skrev om på min gamla blogg.

Jag hade inte behövt oroa mig för att det inte skulle vara så roligt som jag mindes. Vi blev helt fast, spelade och spelade, hade knappt tid att äta. Att hon vann de flesta gångerna spelar (!) ingen roll, det var lika kul ändå. Fast det är klart, när hon blev bestulen på guld för jag minns inte hur många tiotals tusen kronor, får jag erkänna att jag skrattade gott. 😉


Det är ett ganska komplicerat spel med mycket att hålla ordning på, jag tror att det är en av sakerna som gör det så kul. Men när Syster Yster läste på kartongen att det var från åtta år och uppåt, sa hon att åttaåringar idag knappast skulle klara av det. Det tror jag att hon har rätt i. 

Det är kul med brädspel! Som jag har fattat det, har det börjat bli mer populärt igen bland ungdomar och det tycker jag är roligt. Datorspel har sina poänger det nekar jag inte till, och jag har haft en sådan period. Men att sitta tillsammans runt ett bord och spela på det här handfasta sättet och styra takten själv, det är ändå det bästa i min värld.



1 kommentar:

Anonym sa...

Kul som 17 var det! Guldet jag blev av med var värt 27.000 om jag minns rätt. Å andra sidan drog jag ju in en del på saloonen. Gungor och karuseller...