onsdag 7 mars 2018

Hårdslöjd

Med undantag för lite grillpinnar, barkbåtar, en och annan sälgpipa och skolslöjdens obligatoriska smörkniv, är det där med att tälja inget jag har ägnat mig åt. Ändå finns det en känsla för det, eftersom morfar var duktig med kniven och täljde djur som han sålde på Hemslöjden. Och så gav han bort sina alster till till släktingar och vänner. Hästen på bilden hade min Barbie som ridhäst när det begav sig.



Men, men, i ett nummer av den utmärkta tidningen Hemslöjd kunde man förra året läsa om Täljogram.


Det väckte viljan att prova till liv hos mig. Den har väl egentligen legat där i bakhuvudet rätt många år, men inte riktigt fått chansen att vakna till liv. Så nu har jag beställt startlådan och om jag tycker att det är kul, kommer jag nog att ta åtminstone några månaders prenumeration för att lära mig mer. Fast för egen del är jag mer inriktad på bruksföremål. Min kreativa begåvning ligger inte i att avbilda verkligheten, men tanken på att kunna tillverka sin egen slev eller göra ett gäng klädnypor däremot känns väldigt lockande.

Det ska bli spännande att se vilka täljuppgifter som kommer med startpaketet och om jag ska klara av dem - helst utan allt för mycket blodvite. 😉





2 kommentarer:

Cecilia sa...

Vilka fantastiskt fina djur!
Du kanske har det i fingrarna? Men du får kanske börja där du sa, klädnypor och smörknivar och skedar. Jag kan knappt skärpa till en spets på en pinne så det är roligt om du vill dela med dig av dina framsteg!

AnJa sa...

Ser spännande ut! Jag hittade just en elefant som jag täljde i sådär tioårsåldern när jag stökade på min vind i förra veckan. Gubben skrattade gott...