fredag 20 juli 2018

Det mognar

Nu mognar det i rask takt i trädgården.

Första paprikan plockade jag för någon vecka sedan. Det är en avlång liten sak som mest ser ut som chili, "Sweet Nardello" heter den. Jag har läst om den som en mild chili eller stark paprika (fast det står paprika på påsen), men det där med stark förstår jag inte alls. Den är snarast söt. Den ska visst gå bra att torka och göra paprikapulver av och det kan jag tänka mig, för den är väldigt tunnväggig. Kanske att jag skulle prova.



Auberginen hann inte mogna alls förra året, men nu är den på god väg. Det är en ny sort för mig, normalstor, tidigare har jag bara provat en minivariant. Jag är inget jättefan av aubergine, men det är ändå roligt att odla lite för att göra moussaka, till exempel.


En annan sak som inte mognade förra året är svampgurka, luffa. Den odlar jag mest som en kul grej, för att se om det går och om jag i så fall är kapabel att förvandla den till badsvamp. Dessutom är växten vacker, så man kan ha den bara för det.


Förra året berättade jag också om grannens hallon som börjat skicka skott in till mig. Bären är goda, så även om det är ett lite konstigt ställe för en hallonodling, så får de nog stå kvar. Varför tacka nej till det naturen bjuder på alldeles gratis?



Tomatskörden kommer att bli enorm och squashen växer bra. Det är bara att glädja sig. 

Men allt mår inte lika bra, tyvärr. Kålen kommer det inte att bli mycket av, sallad har jag nästan inte fått någon alls och rödbetssådden har fått totalt värmeslag - inte en enda beta har jag fått njuta av. Ärtor sådde jag mycket, eftersom fröna började bli väl gamla och borde sås innan grobarheten blev för dålig. Tack vare det blir nog den skörden okej, men i förhållande till den stora mängden plantor, är det rätt magert.

Gurkorna har bara gett ett fåtal frukter hittills, men de har varit ovanligt goda och plantorna är översållade med blommor, så där hyser jag förhoppningar.










1 kommentar:

Cecilia sa...

Oj så mycket som mognat, ändå! Här är det tomat som ser lovande ut och så har gurkan levererat rejält. Och geléhallon!