lördag 7 juli 2018

Marknadsdag

I dag var det Heda gammeldags marknad och dit åker jag alltid. Typiskt nog öppnade himlen sina portar någon timma innan det började, det var ju lite onödigt med tanke på hur varm och torr sommaren varit. Regnet behövdes, men det kunde ju ha väntat till i morgon, kan man tycka.

Nåja, varmt var det i alla fall och regnet upphörde vid middagstid, så det blev bra ändå.

Så mycket köpt blev det inte, fast en keramikmugg och lite kostade jag på mig. En slanggurka för fem kronor, till exempel. AnJas återkommande gurkinlägg håller på att göra mig galen när jag går här och väntar på att mina egna plantor ska börja bära frukt. En ask med de sötaste och mest aromatiska jordgubbar jag ätit på mången god dag fick också komma med hem. De var inte alls så där klarröda och glänsande som de flesta är nu för tiden, men vilken smak!

Alla barn blev glada och många vuxna blev som barn på nytt när ett av uppträdandena satte igång, en kille som gjorde enorma såpbubblor. Det gick liksom inte att låta bli att smälla några, inte ens för en  tant som jag. 😉





Häst och vagn kunde man få åka, men jag är gravt allergisk så det är inte ens att tänka på. Fina är de i alla fall, fast stora och rätt skrämmande. Jag har aldrig varit riktigt bekväm med djur som är för stora att ha i knät.


Marknaden är belägen invid den medeltida kyrkan, som är känd för sin Hedamadonna. Hon är gjord omkring år 1200 och Verner von Heidenstam har diktat om henne i Himladrottningens bild i Heda.


I kyrkan fanns också en bonad från slutet av 1400-talet.


Fast det inte är så ovanligt med den där sortens gamla föremål, svindlar alltid tanken lite när jag begrundar hur länge de varit med och hur annorlunda livet tedde sig då. Jag undrar hur mycket av det vi tillverkar som kommer att finnas kvar om sisådär sjuhundra år.

I kyrkan var det också en fin konsert. Det var två systrar som sjöng, delvis a capella, delvis till piano, och lite blockflöjt fick också vara med på ett hörn. Det var en blandning av gamla och nya visor, allt från Kristallen den fina till sånger ur Kristina från Duvemåla. Jag hittade ett videoklipp från en annan konsert med dem, fast idag var det klädda som vid förra sekelskiftet.



När det var dags att åka hem fick jag syn på en charmig bil som var värd att fotas. En sådan skulle jag faktiskt kunna tänka mig att ha.







Inga kommentarer: