lördag 21 juli 2018

Snabb klänning

För många år sedan kopierade jag en klänning som en vän köpt när hon bodde i Afrika några år. Den är underbart sval när det är så här varmt, även om jag bara har den hemmavid. Men den har blivit lite för liten och dessutom saknar jag den när den ligger i tvättkorgen. Så nu har jag sytt en ny av ett gammalt bomullslakan som mamma och pappa rensade ut förra sommaren.

Jag lade inte ned något större arbete på den, längtade bara desperat efter att få den klar, så man kan hitta många skönhetsfel om man synar den i sömmarna. Men vad spelar det för roll, den är sval och skön.

Den är vid, sitter inte åt någonstans. Ärmarna är vida och öppna i nederkanten. Öppningen gör den luftig, vidden hindrar insyn. Jag har lagt till fickor i sidorna, för det har jag svårt att klara mig utan. Och så har jag gjort en infodring i halsen. Det känns som om originalet var bandkantat, men där kanske jag minns fel.

Vad jag däremot minns med säkerhet, är den var sydd i ett betydligt vackrare batiktyg. Jag har faktiskt letat lite efter ett sådant på tradera, men inte hittat något tillräckligt billigt. Det skulle vara kul annars att sy en i ett sådant tyg.






2 kommentarer:

AnJa sa...

Å så härligt sval och fin den ser ut! Precis när jag läst ditt inlägg var jag in på Loppisentusiasten http://loppisloella.blogg.se/. Hon hade fyndat en stor batikduk som hon gjort om till klänning :-).

fale artut sa...

Ser skön ut! Det händer grejor hos dig!