onsdag 25 juli 2018

Tar tillbaka allt och hävdar motsatsen

Ni vet de där chililiknande paprikorna jag skrev om härom dagen. Jag odlade dem förra året och de var milda, söta och goda. Samma sak med de första jag skördade i år. Men i går skulle jag skära ner en och blanda i en sallad. Turligt nog stoppade jag en bit i munnen innan - och den var definitivt inte mild.

Jag blev så paff, spottade och fräste, för varken mina smaklökar eller min mage fattar poängen med den där sortens hetta. Jag skar sönder den i mindre bitar och lade på ett galler. Tänker att jag kan prova att göra chilipulver, för det använder jag i mindre mängder i vissa rätter. Blir det bra får jag väl ge bort en del, för jag har rätt mycket av de små rackarna

Efter skärandet tvättade jag händerna ordentligt. Fast inte tillräckligt väl, insåg jag när jag någon halvtimma senare gned mig lite i ena ögonvrån. 😬

Nu funderar jag på vad som i all sin dar har hänt. Blir de plötsligt heta efter ett visst antal varma dagar? Är det torkan som gör det? Ger olika plantor frukt med olika hetta? Fast varför var i så fall alla frukter förra året milda? Ännu ett av de där små mysterierna som odlarlivet utsätter en för.


Inga kommentarer: