måndag 21 januari 2019

Animalt kösamhälle

Just nu sitter kajorna i kö vid min matare med jordnötssmör. Det är bäst att de passar på, jag har beställt en ny hållare med skyddsbur så att bara småfåglarna kommer åt maten. Jag har varit lite kluven vid tanken, för det är verkligen underhållande att se kajor och skator äta, men det går åt så galet mycket mat och det blir lite för dyrt på tid och längd.


De är inte lätta att fota. De är så skygga att man får ta det genom fönstret och till råga på eländet rör de sig så snabbt att de nästan ser ut som halvgenomskinliga spökfåglar på de flesta kort. Jag fick knäppa runt hundra bilder för att få en handfull något så när användbara. Det är i sådana lägen jag mer än annars är glad att inte vara hänvisad till gammaldags kameror med filmrulle.



3 kommentarer:

AnJa sa...

Attans att de stora fåglarna ska förstöra för de mindre. Här har vi en och annan skata men framförallt nötskrika som verkligen tar över fågelbordet. Och så de tre söta ekorrarna som jag inte har hjärta att mota bort... Så herreminje vad det går åt solrosfrön!

Anonym sa...

Finns särskilda "holkar" för matning av ekorrar och speciell blandning för dem (med nötter antar jag). Såg dem "in action" på herrsjökräftans blogg, tror det var förra året. Även om du inte är intresserad av holkarna så rekommenderar jag filmklippen, och bloggen, varmt 😊
Laila/garntrassel.wordpress.com

KataM sa...

Laila: Ekorrar finns inte hos mig, tyvärr. Bor ute på slätten omgiven av åkermark, så de trivs inte här. Men filmen var kul att titta på. :-)