måndag 14 januari 2019

Sådd

Idag har odlingsåret börjat på allvar. Alla paprikafrön är sådda, liksom miniros och månviol. Den senare, en ny bekantskap för mig, är namnet till trots inte en viol. Jag tänkte prova med den, för att den trivs i skugga och jag har ju den där besvärliga skuggiga rabatten. Jag är inte så säker på att den kommer att trivas i min lerjord, men det kostar ju inte så mycket att försöka.


Gurkfröna jag sådde i torsdags har redan grott och fått flytta ut från mitt varma badrum till den betydligt svalare ateljén. Där ligger temperaturen bara på runt sexton grader, så där ränner inte nysådda plantor iväg så dant.


Ute är det kallt, halt och blåsigt, men inne har våren alltså kommit igång så smått. Jag hade ambitionen att komma ut en stund idag, men tiden gick så fort, förutom det odlingsrelaterade har jag storstädat tvättstugan och det tog sin lilla tid. Därför blev det inget av utevistelsen, men när jag hör hur vinden viner runt knutarna, känns det inte som någon större förlust.




2 kommentarer:

Cecilia sa...

Då är verkligen våren på gång, oavsett vinande vindar!

AnJa sa...

Så härligt! Nu måste jag leta fram min odlingsbok och se när det var jag satte gurkfröer förra året. Det är nog inte så lång tid kvar!