tisdag 22 januari 2019

Odlingsexperiment

Kommer ni ihåg min dill som blev saboterad av sorgmyggelarver? Jag följde Fales tips med halva potatisar i en annan liten odling och det gick att hålla myggorna i schack rätt länge. Jag spolade av potatishalvorna några gånger om dagen, men innan dess studerade jag dem  med lupp och det var otroligt så många små larver där var, de flesta osynliga för ögat.

Men när myggen spred sig till andra rum gick det inte längre, det var inte riktigt hållbart med potatis all krukor och daglig avspolning av desamma. Då köpte jag nematoder och var myggfri i några månader. Fast nu är de här igen, det räcker ju faktiskt med en enda befruktad hona för att det ska vara kört igen.

Nu fick jag för mig att prova att odla dill i ett av mina tråg för mikroblad, för i vatten trivs inte de små marodörerna. Jag trodde inte att de skulle gå, men det var ändå värt att testa. Ungefär hälften av fröna har faktiskt grott. Om de små plantorna växer sig tillräckligt stora för att kunna användas är ju en annan sak, men det vore inte så dumt att kunna strö lite färsk dill på fisken så här mitt i vintern.




3 kommentarer:

AnJa sa...

Jag undrar om sorgmyggor ens finns i Norrland? Har aldrig sett dem! De kanske fryser ihjäl?

KataM sa...

Fast de bor ju inomhus och äggen kan finnas i blomjorden man köper om man har otur. Så du ska nog inte känna dig allt för säker... ;-)

Cecilia sa...

De verkar förfärliga...och jag är lite orolig att det var det som hände min gurkodling nu höst. Eller så var det något annat elakt kryp.