torsdag 10 januari 2019

Mot våren med stormsteg

I går  städade jag ut julen och plötsligt känns det nästan som om våren är här, trots att det varit  drygt sju minusgrader i natt och backen är stenfrusen.

Jag tog en lite tur med kameran i trädgården. Örtagården ser lite öde och hurven ut.



Murgrönan jag planterade i tallhäcken i höstas har klarat sig bra. Jag hoppas att den ska sätta fart och slingra sig upp bland stammarna i sommar så att det blir lite mer vindskyddat i framtiden.


Till min förvåning har redan några snödroppar (tror jag) stuckit upp bladen. Första åren gjorde det mig ängslig när lökväxterna tittade upp så tidigt, men nu vet jag att de klarar av det.


Med vår och sommar i sikte har jag nu sått mina första fröer, fyra stycken av en gurka jag inte provat förut. Det är en buskgurka, som är en dvärgform av vanlig gurka, utan långa rankor. Det låter som en god idé om man vill odla inomhus. Vanlig gurka ska det också bli, men den väntar jag med till senare.


Medan jag styr med städning och sådant, lyssnar jag på en ny favorit bland radioprogram. Det är NRK:s Språkteigen, den norska motsvarigheten till Språket som är ett av mina favoritprogram. Norska och svenska är så pass lika att jag faktiskt lär mig en hel del om mitt eget språk, men det är också väldigt intressant att få en inblick i den norska språkkulturen. 

Egentligen borde jag lyssna mer på norsk radio. Jag har inga stora problem med standardnorska, men jag förstår det inte fullt lika bra som engelska och det är ju jättedumt, med tanke på hur nära besläktade våra språk är.




2 kommentarer:

Cecilia sa...

Åh, vårkänslor! Härligt! Jag fick en försändelse från Impecta igår så jag har också börjat tänka lite på sådde...

AnJa sa...

Jaha, nu ska eländet med alla vårtecken från dig börja :-). Nåja, min tid kommer bara ganska mycket senare...