torsdag 31 januari 2019

Tar det piano

När jag flyttade till huset, fick jag ta över mammas piano. Jag har spelat på det lite då och då, men i höstas tog jag fram mina gamla böcker från när jag tog lektioner ett par år på mellanstadiet. Det var kul, men böckerna är ju rätt uppenbart riktade till barn. Så jag satte igång att googla och fann en nybörjarbok för vuxna, som fått många bra omdömen, med den hoppfulla titeln:


Boken kom precis före jul, så det dröjde till efter helgerna innan jag kunde börja öva. Men nu tar jag en stund varje dag och det är jättekul. Det bästa är nästan att det följer med en CD med komp som man kan spela till. Det gör det väldigt mycket roligare. Men lätt är det inte, den där samordningen av fingrarna som krävs för pianospel har jag alltid haft svårt för. Vi får väl se om jag kommer så långt att jag faktisk lär mig att spela bokens allra sista stycke, det ser inte lätt ut.



2 kommentarer:

Cecilia sa...

Roligt! Jag tror dessutom att metoderna har utvecklats en del, tycker att sonen utsattes för roligare undervisning än jag fick med mer uppmuntran inbyggt. Som komp på CD, tex.

AnJa sa...

Jag spelade piano några år i skolan men blev inte speciellt bra på det. Vilken spännande utmaning! Och håller med Cecilia! Allt var inte bättre förr...