söndag 3 februari 2019

Kyndelsmässomarknad och snöyra

Sedan några år tillbaka har den gamla seden med kyndelsmässomarknad tagits upp igen i Vadstena. Den är liten men trevlig, lite lokala hantverkare, en del mat, guidningar, öppna museer, möjligheten att köpa sig lite enkel mat eller fika. Och vädret var perfekt, runt nollan och mulet men med skiftningar i molntäcket. Vägen var saltad och helt bar, vilket jag var glad över, eftersom jag upptäckte när jag var framme att jag glömt plånboken och måste åka hem och hämta den. Suck!


 


Levande musik bjöds det också på, till exempel denne man som spelade medeltidsmusik på den mindre sorts säckpipa som förekommit mycket i den folkliga musiken tidigare. Ett instrument jag tycker mycket om.


Bland hantverkarna träffade jag ett par träsnidare som bor i min by. Jag har aldrig talat med dem, de har sin trädgård på baksidan av huset, och det har aldrig hampat sig så att de varit på framsidan när jag gått förbi. Men de var trevliga och de sa att jag gärna fick titta förbi framåt våren när de tar verkstaden i bruk, just nu är den för kall att jobba i. Jag köpte ett litet äppelskrott att lägga bestick på för att slippa kladda ner. Den var väl egentligen tänkt för smörknivar, men jag tänkte genast att den kan vara bra att vila slevar mot när man lagar mat.


Om väglaget var bra i går så hade det hänt saker under natten. Snö och vind i kombination fick mig att inse att det nog inte var lämpligt att ta ut bilen. Det är väldigt sällan jag inte åker till mässan en söndag, men så fick det bli idag.

Det visade sig att det var rätt tänkt, för en stund innan mässan började, ringde en av systrarna till min mobil för att höra om det var jag som satt fast i en driva på vägen. Jag kunde lugna henne på den punkten och hon skulle forska vidare i saken. Hoppas vem det nu är var inte behövde sitta fast så länge!

Egentligen hade jag tänkt gå ut och skotta. Men det är så skönt inne och temperaturen ska sjunka i natt, så snön kommer nog att vara lite lättare i morgon. Det tar jag som en god ursäkt att låta det vackra snötäcket ligga orört över natten.


2 kommentarer:

Cecilia sa...

Det låter som en trevlig marknad, tomtefri, inte minst.
Klokt att du inte gav dig ut i snön. Vi hade vissa problem att ta oss ut från vår infart, pytteliten backe, men det sedan var det var väg från och med stora vägen.

AnJa sa...

Ja det gäller att vara klok när det är oväder. Fina traditionella marknader är trevliga att besöka. Fy för de som bara har en massa godis och krafs!