torsdag 14 februari 2019

Möjligen ett misslyckat experiment

Jag vet inte om jag nämnt det, men jag odlade djungelgurka i somras och eftersom de har rotknölar bestämde jag mig för att prova att stoppa ner ett par i en kruka och ta in.

Knölarna låg liksom i olika nivåer och det var bara den översta, den som själva plantan kom fram ur, som det blev något med. Men den växte desto bättre och var riktigt grön och fin.

Men nu ser den rätt skruttig ut, bladen vissnar och faller av. Frågan är bara om om den mår dåligt, eller om det är ett helt naturligt beteende. Det är väl rimligt att tänka sig att den i vilt tillstånd slingrar sig upp genom ganska tät vegetation och då är det kanske en fördel att efter hand  göra sig av med bladen längs ner, dit solen inte når. Nu, under växtlampan som bara belyser toppen, kanske den helt enkelt beter sig precis på samma sätt. Den skjuter iväg långa rankor, och det borde vara en indikation på att den ändå mår rätt okej, tycker jag.

Det ska bli spännande att se om det börjar utvecklas blad nertill när vårsolen sätter igång att lysa på den. Och så om den kommer att utveckla blommor, förstås.



6 kommentarer:

fale artut sa...

Vad tyckte du om djungelgurkan? Hur använde du den? Här kom den igång sent förra året och det blev inga frukter. Jag sätter inga i år, satsar på tomater i stället. Det är ju lite skillnad på att odla i södra och norra Sverige. Den kanske piggnar till nu när ljuset är på väg, tycker att det mesta falnar under vintern. Chilin har fått extra ljus i vinter, även en basilika som har övervintrat.

KataM sa...

Jag gillar dem, de smakar gurka fast lite surt. Äter dem mest direkt som godis, ibland delar jag dem och lägger i sallad. De är jättebra att frysa också, håller formen fint även när de tinar.

Cecilia sa...

Den är inte sådan att den behöver vila, då? Fast växer den i djungeln så kanske inte... Hoppas den får nya blad nedtill, snart, Och gurkor, förstås!

fale artut sa...

Det låter ju bra! Men tyckte du att det var lång utvecklingstid?

AnJa sa...

Spännande! Jag stod och höll i en påse med frön häromdagen men la tillbaka den igen. Ska bli kul att se om du lyckats övervintra den. Ha en fin helg!

KataM sa...

Fale: Minnet sviker mig, men enligt påsen ska de sås i mars-april och skördas i juli-september.